Facebook podobnie jak Google, czy wiele innych portali, wypracował sobie algorytm, według którego nie wszystkie informacje trafiają do osób, do których chcielibyśmy dotrzeć. W związku z tym algorytm EdgeRank został wyprowadzony szczególnie dla osób, które miały chaos w aktualnościach. Nie ułatwia on jednak pracy administratorom fanpage, ponieważ przez wprowadzenie algorytmu, statystyki mogą nie być zadowalające.
Jak działa EdgeRank?
Algorytm ten określa wyświetlanie postów w aktualnościach i sam ocenia czy wpis jest atrakcyjny dla grupy docelowej. EdgeRank wpływa na zasięg postów a to ma bardzo duże znaczenie dla pracy administratorów fanapge, ponieważ muszą się przykładać do treści, jakie będą publikowane. Na EdgeRank składają się trzy czynniki: Time Decay, Affinity oraz Weight. Time Decay skupia się na tym, że jeśli post jest najnowszy, to ma większe szanse na to, że będzie on wyświetlony w aktualnościach. Affinity jest intensywnością interakcji. Jest uzależniona od tego, z kim i w jaki sposób komunikują się osoby na Facebooku. Bierze tutaj pod uwagę polubienia statusów, komentarze czy udostępnienia. Najbardziej cenione są obustronne interakcje. Ostatni czynniki, Weight, to waga aktywności. Wyżej oceniane są te, które wymagają większego zaangażowania, najwięcej ważą udostępnienia, następnie komentarze, a najmniej polubienia.
Dlaczego wykorzystuje się algorytm?
Jeśli nie wiadomo o co chodzi, to najczęściej chodzi o pieniądze. Tak jest również w tym przypadku. Algorytm uniemożliwia to, aby posty dotarły do wszystkich fanów strony, jednocześnie zmuszając Administratora konkretnego fanpage, aby zainwestował pieniądze w posty promowane. Dodatkowo, EdgeRank zmusza osoby kierujące fanpagem do tego, aby tworzyły coraz to nowsze i ciekawsze treści. Najbardziej pożądane są takiego, które zmuszają użytkownika do aktywności – zareagowania, skomentowania lub udostępnienia. Jeśli w momencie udostępnienia, post będzie miał duże zaangażowanie wśród fanów, EdgeRank wyświetli go innych użytkowników, których na początku nie wziął pod uwagę.